Organizator:

Białe plamy na mapie Polski - gdzie nie buduje się hoteli?

Podziel się

Analiza portalu Kompas Inwestycji wskazuje, że na mapie Polski wciąż istnieją województwa i lokalizacje, w których nie planuje się żadnych nowych inwestycji hotelowych.

Sezon urlopowy i wysoki sezon w hotelarstwie trwa, a obłożenia obiektów podwyższają średnią roczną. Niektóre rejony Polski przyciągają turystów, podczas gdy inne są mało popularne. Dlaczego w niektórych regionach aktywność inwestycyjna rynku hotelowego jest znikoma, a nowe obiekty nie powstają?

Analiza portalu Kompas Inwestycji wskazuje, że na mapie Polski wciąż istnieją województwa i lokalizacje, w których nie planuje się żadnych nowych inwestycji hotelowych. To tym bardziej zaskakujące, że mowa o obszarach o idealnym położeniu geograficznym, walorach przyrodniczych i potencjalne turystycznym. Pod lupą znalazły się:

  • Podkarpacie - w województwie podkarpackim obecnie nie jest realizowana żadna inwestycja hotelowa o charakterze wakacyjnym. Aktywność ogranicza się wyłącznie do modernizacji istniejących obiektów, głównie w kategoriach agroturystyki i sanatoriów. Podkarpacie pozostaje rynkiem niezagospodarowanym, a dla inwestorów oznacza to jedno: brak konkurencji i realna szansa na budowę pozycji lidera lokalnego rynku.
  • Lubuskie – jest regionem turystycznie niedocenionym, ale bliskość dla turystów niemieckich, dostęp do jezior, lasów i stosunkowo niskie ceny gruntów mogą być jego szansą. Problemem pozostanie sezonowość oferty, jeśli dwie prowadzone inwestycje hotelowe będą oferowały jedynie pobyty wypoczynkowe.
  • Podlasie – przepiękny region o rozproszonej strukturze małych obiektów noclegowych, skoncentrowany na ekologii, bliskości natury i regionalnej kuchni. Mimo unikatowości przyrodniczej w skali światowej, nadal nie przyciąga inwestorów hotelowych. Obecnie w Białymstoku jest realizowana jedna inwestycja hotelowa.
  • Opolskie – w tym regionie nie powstaje żaden obiekt o charakterze wypoczynkowo-konferencyjnym. Samo województwo, co prawda, rywalizuje z obszarami sąsiadującymi oferującymi walory historyczne (Dolny Śląsk), kulturalne (Śląsk Opolski), czy przyrodnicze (parki krajobrazowe), ale pierwszy inwestor z pewnością wykorzysta unikalną szansę bycia tym pierwszym.
  • Warmińsko-Mazurskie: tu powstają tylko dwie nowe inwestycje hotelowe. Jedną jest budowany hotel w Giżycku, drugą - przebudowa hotelu w Olsztynie (adaptacja dawnego biurowca na hotel). To zaskakujące, bo mowa jest o jednym z najbardziej atrakcyjnych turystycznie województw w Polsce. Warmia i Mazury to przede wszystkim jeziora, lasy, historyczne szlaki i rezerwaty przyrody przyciągające setki tysięcy turystów, ale struktura hotelowa jest tu rozproszona, co odpowiada sezonowości przyjazdów. Wyjątek stanowi Olsztyn - stolica regionu, zyskujący kolejny miejski hotel.

Czy te białe plamy na mapie Polski mogą być strategiczną szansą inwestycyjną? Przy uwzględnieniu niskich cen gruntów, niewielkiej konkurencji, dobrej współpracy z samorządami i przemyślanej strategii komunikacyjnej, z pewnością warto się pochylić nad tą ideą.

Zaproszeni eksperci omówią tę tematykę podczas panelu dyskusyjnego „Hotele i inwestycje hotelowe w Polsce” na konferencji Hotel Investors Meeting. Warto przyłączyć się do grona osób zaangażowanych w rozwój branży i praktyków rynku. Zapraszamy!